11 tecken på att du verkligen är en värdefull medarbetare

Dessa egenskaper kommer att uppskattas av nästan alla arbetsgivare.

Du kommer bra överens med dina kollegor

Du är inte bara ett nöje att prata med. Du är också en bra lagspelare som hjälper alla att hitta gemensamma grunder och arbeta mer effektivt.

En varm relation med dina kollegor visar dessutom att du passar bra in i organisationens företagskultur. Det vill säga, du är ”din egen” person för de flesta anställda.

Du är ärlig

Du säger alltid vad du tycker och använder inte smutsiga metoder för att få en karriärutveckling. Och bra chefer uppskattar dig för detta: ärlighet hjälper dig att hitta problem snabbare, och konsekvens och öppenhet skapar en välkomnande atmosfär.

I organisationer med en giftig kultur kan det förstås vara en nackdel snarare än en tillgång att vara rakryggad, och det kan leda till att du hamnar i trubbel. Men om du arbetar i ett lämpligt företag lönar sig denna kvalitet alltid.

Du lär dig ständigt nya saker

De flesta människor slutar någon gång och tror att de har gjort tillräckligt. Men du slutar aldrig att gå framåt och hittar ständigt nya möjligheter att bli ännu mer kompetent.

Du är en entusiastisk elev, som behärskar färdigheter och försöker bli bättre varje dag. Och en sådan person är mycket värdefull för varje företag.

Du vet hur man tar ansvar

Du är ansvarig för resultatet och villig att rätta till misstag. Sträva också efter att slutföra uppgifter i stället för att lämna över dem till någon annan.

Om det finns en brist på integritet i organisationen och de anställda skyller på varandra kan det förstås vara skadligt att ta ansvar. Men i andra fall är det en ovärderlig egenskap som du kommer att respekteras av både kollegor och överordnade.

Du är pålitlig

Du kan jämföras med en klocka: om du lovar att göra något, så håller du verkligen vad du lovar, och det i tid. Man kan lita på dig, så du kommer att vara en viktig del av varje projekt.

Du står över bråk på kontoret

Ingen är immun mot missförstånd och konflikter. Men om du vet hur du ska organisera ditt arbete så att missförstånd, fientlighet eller tvärtom vänskapliga relationer med kollegor inte stör processerna, är du en verkligt värdefull medarbetare.

Du hjälper dina kollegor

Om andra människor regelbundet ber dig om råd eller hjälp är du riktigt bra på ditt jobb. Och det faktum att du har energi och tålamod att vara mentor för andra är en indikation på dina ledartalanger och utvecklade mjuka färdigheter.

Du är aktiv

Många människor är passiva: de tar sig an arbete endast när deras chef säger exakt vad som ska göras. Du agerar ofta på egen hand. Du behöver ingen order från ovan för att upptäcka befintliga brister och ta itu med dem.

Du behåller inte allt för dig själv

Du vet hur du ska uttrycka problem snarare än att bygga upp förbittring, och detta tillvägagångssätt hjälper alla. Å ena sidan blir du inte utbränd, och å andra sidan är din chef och dina kollegor alltid medvetna om att deras hjälp behövs, vilket gör att du undviker bränder och misslyckanden.

Du ser alltid till slutet av saker och ting.

Ambitiös, uppfinningsrik och energisk – det är fina egenskaper. Men de betyder ingenting om ägaren snabbt bränner ut sig och lägger ner projekten halvvägs eller fortsätter att driva dem i efterhand, bara för att få en chans att komma bakom.

Du definierar tydligt dina mål och uppnår dem systematiskt, utan att stanna upp på grund av svårigheter. Det är därför din chef litar på dig och uppskattar dig: en sådan medarbetare är pålitlig.

Du agerar medvetet

Det vill säga att du ser på ditt arbete som om det vore utifrån, på ett holistiskt och storskaligt sätt: du förstår vad du vill uppnå i dag, vad du måste göra för att uppnå det och du planerar vad dina åtgärder kommer att leda till i morgon, i övermorgon, om en månad och om ett år. Att tänka stort hjälper företaget som helhet.