5 tips för att undvika konflikter på jobbet

Med enkla tekniker kan du undvika onödig dramatik och förbättra relationerna med dina kollegor.

Spola tillbaka situationen

Låt oss föreställa oss följande scenario. Du och dina kollegor arbetar tillsammans med ett projekt och delar upp uppgifterna åt alla. Någon i teamet slutar att svara på meddelanden. Du vet inte om han eller hon kommer att få allting gjort i tid, vilket innebär att någon annan måste ta över hans eller hennes del av arbetet, och den personen är du. I ett irriterat tillstånd klagar du till en kollega. Nästa dag dyker den försvunna personen upp oväntat och vet redan allt du har sagt om honom eller henne. En spänd konversation är oundviklig.

Låt oss nu fundera på varför detta hände. Kanske beror det på att du har delat dina känslor med någon som du inte har etablerat en förtroendefull relation med.

Ibland verkar det som om man förstår oss utan ord och delar våra åsikter. Men denna bild kan bara vara inbillad, inte verklig. Personen du talar med har inte åtagit sig att hålla dina ord hemliga. Du har själv beslutat att han ska göra det.

I en sådan här situation ska du inte försöka förstå varför han gjorde det. Det är inte så viktigt. Det är bättre att koncentrera sig på sina egna handlingar så att man inte upprepar dem i framtiden.

Återgå till fakta

Vissa människor gillar att föreställa sig problematiska situationer på jobbet i förväg. De kan till och med övertyga sig själva om att detta kommer att hjälpa dem att förbereda sig för utvecklingen och reagera snabbt i konfliktsituationer. I själva verket leder detta bara till onödig oro och misstänksamhet. Och man börjar leta efter dolda betydelser i kollegornas handlingar, trots att det inte finns någon anledning till det.

Eller kanske har du själv märkt att en av dina kollegor går runt med en eftertänksam blick och du har försökt hitta förklaringar till detta. Kanske är han missnöjd med sitt arbete? Eller en dålig attityd mot dig personligen? När du väl har bestämt dig för en möjlighet börjar du acceptera den som ett faktum, och det kan påverka din kommunikation med den personen. Även om han i det ögonblicket kunde tänka på vad som helst som inte har med arbete att göra.

I båda fallen är det viktigt att stanna i tid. Gå tillbaka till de fakta som du vet säkert, och hitta inte på för mycket.

Släpp ut ånga

Det är till stor hjälp att ha en vän på jobbet som du kan klaga på när en uppgift inte går bra eller när en kund kräver det omöjliga. Det här är inte kollegan från det första exemplet, som bara råkade vara där när du var irriterad. Det är en person som du litar på och som du tryggt kan lägga ut din själ till.

Det är nödvändigt med jämna mellanrum, så behåll inte de negativa känslorna inom dig. Men glöm inte att byta till något positivt efter varje ”terapisession”. Annars riskerar du att förstöra ditt och din väns humör för resten av dagen.

Tänk till exempel på vad en obehaglig situation kan lära dig eller hur du kan ändra ditt sätt att hantera den. Om du är lyssnaren, påminn din vän om det.

Kommunicera muntligt i svåra fall.

Många föredrar nu att kommunicera med kollegor skriftligen. Det är snabbt och bekvämt, men problemet är att meddelanden inte förmedlar den andra personens intonation och kan leda till missförstånd.

Ibland kommer det en tid då du måste ringa eller träffas personligen. Samtalet kan vara svårt. För att undvika konflikter bör du försöka förstå din kollegas synvinkel.

Börja till exempel så här: ”Du blev upprörd när jag…” eller ”Du ville hantera situationen på ett annat sätt och jag…”. Då kommer ni definitivt att förstå varandras ståndpunkter.

Lär dig att inte slösa energi

Låt oss säga att du är på väg att träffa en kund och att du diskuterar det med en kollega. Han lovar att stödja dig under förhandlingarna och att gå med på dina rekommendationer. Han har svikit dig tidigare, men ni har haft ett samtal och verkar ha byggt upp en relation. Så du bestämmer dig för att lita på honom.

Under ett möte tar klienten inte emot ditt råd och kollegan tar hans parti. Du ser dum ut. Du vill inte göra en scen inför kunden, du måste hålla dig tillbaka. Och efteråt har din kollega fräckheten att hävda att mötet var vansinnigt.

Vad kan du göra? Jag är säker på att du vill säga några trevliga saker till honom. Det är andra gången han sviker dig! Men i så fall är det bäst att avbryta samtalet och gå ifrån honom så fort som möjligt.

Du gör det inte för din kollega, du gör det för din egen skull för att spara energi och nerver. Försök inte förstå varför han gjorde som han gjorde. Försök inte att omskola honom, det kommer inte att fungera. Kom bara ihåg att det är mycket troligt att han kommer att göra det igen. Och agera därefter.

Hur hanterar du sådana här situationer på jobbet?